Jan Patočka: Sokrates
Jan Patočka: Sokrates
Vlastním místem antických
filozofú byl život, z něho nevystupovaly ani na okamžik, aby své úsilí vtělily
do samostatného díla, které se od tvůrce odtrhne, zavazuje a svazuje a vůbec
vede samostatnou existenci jakožto pouhá věc. Že takoví lidé tedy nepíší,
nevytvářejí díla, není ničím nahodilým, nýbrž tkví v jejich podstatě; ne že by
při tom nebyli velikými tvůrci slova — bývají těmi největšími, ale slovo je u
nich zasazeno do příležitosti, do okolnosti, do sběhu dějství, krátce — neodrodilé
situaci. Řecká filosofie je plná takových zjevů. Možná, že prvním z nich může
být nazván Pythagoras, na počátku novoplatonismu stojí podobně Ammónios Sakkas.
I Ammónios promluvil k světu skrze své žáky, hlavně Plótina, ale
i Órigenesa.
Problém této
objektivní postavy je dán trojím hlavním pramenem našich znalostí o Sokratovi:
Xenofóntem, Platónem, Aristotelem. Dokumentace je tedy značná. Ale duch
každého z pramenů je jiný, je zásadně odlišný. V Xenofóntově podání je Sokrates
chytrý rozumář, veskrze na blízkou životní praxi zaměřený, bez transcendentní
hloubky, beze vší propastnosti, bez jiskry božství, a mluví-li v něm daimonion,
je to v podstatě proto, aby nevypadl z tradičního rámce víry ve věštbu, a tudíž
z běžné náboženské představy.
Tento Xenofóntův
Sokrates se zvlášť zamlouval racionalistům, podezřívavým k Platónovi; u Platóna
je až příliš zřejmé, jak Sokrata stylizuje, jak mu vkládá do úst svá hlavní,
nejhlubší a nejintimnější přesvědčení, jak je tedy na hony vzdálen úlohy
zachytit Sokrata tak, jakým skutečně byl; Platónův idealismus, jeho
idealizování se v ničem nejeví tak zásadně jako v poměru k tomuto svému
pravzoru.
Konečně
Aristoteles, který sice Sokrata osobně znát nemohl, ale zastihl v Akademii
ještě živou tradici sokratovskou, pohlíží naň ze svého odborného a učeneckého
hlediska a razí několik výroků, jež mají Sokratovi zajistit místo v dějinách
myšlení, jak on je pojímá, v dějinách vědy.
Kultúrne predpoklady:
tragédia a sofistika
Sokrates se
narodil 11. roku po Salamině (vojna proti Perzii); jeho první životní léta
spadají do doby prvního rozmachu athénské námořní velmoci. Ve všech závislých
obcích spolku odehrával se pomalu proces přizpůsobení ústavním poměrům
athénským; Athény podporovaly všude růst demokratických stran, ochotných
vyřídit vlastní krok podle postupu politiky athénské. Ačkoli autorita rodin a
osobností se nepřestávala uplatňovat, stupňovala se účast lidu na věcech
veřejných i institucionálně, velké konzervativní instituce jako areopag ztratily
svůj význam. Perské války to byly, jež mimo formální ústavní rámec, mimo
výslovné konvence a navzdory osobním ctižádostem několika jedinců utvořily onu docela jedinečnou, z nouze doby
a chvíle vyrostlou jednotu, kde vůdcové musí respektovat požadavky lidové masy
a kde se masa lidu dobrovolně podřizuje tvrdým nárokům situace, nehledíc z ní
výslovně těžit politicky, respektujíc autoritu; takže oba faktory veřejného
života se sklánějí před něčím vyšším, co teprve život obce vede k úspěchu a
zdárnému rozvíjení. Uplatňují se postupně tendence, jejichž výsledkem je nový
stát a nový člověk v tomto novém státě. Vrací se zde — přes podstatné rozdíly
— onen způsob lidského sebepochopení, který vyjádřil mohutným způsobem již
Homér a pro který muselo v řeckém duševním životě být podkladem jeho hluboké
ohrožení opačnými tendencemi: pochopení, že všemu na světě je určena zákonitá
mez, že člověk nesmí nikdy tuto mez překročit, nechce-li zlehčit a zničit sebe
sama. Toto pochopení člověka, typické pro Athény, vzešlé z náboženského-politické
jednoty vzniklé v perských válkách, vyjadřuje nesrovnatelným způsobem attická
tragédie. Attická tragédie vyjadřuje novým způsobem pradávné homérské poznání,
že ani nejsilnějšímu a nejbožštějšímu člověku není dovoleno přestoupit nejvyšší
zákon, aniž vypadl ze své úlohy.
Zatímco homérský
hrdina žije, aby se tak řeklo, v bezprostředním dosahu Božské síly a je jí
dirigován bez ohledu na jakoukoli další nadřízenou moc, je nyní v attickém
dramatu téměř ustavičně přítomno trojí: hrdina jako jednotlivec, obec, skupina
či dokonce lidstvo a konečně božský svět. Nejedná se nyní již o to, najít svůj
pravý poměr k božskému přímo: nýbrž o to, najít jej v poměru k obci a skrze
něj; pravý poměr k obci, ke skupině, k společenství bude v sobě obsahovat
zároveň pravý poměr k božstvu.
Nesmíme zapomenout,
že životní otázka, otázka po jeho smyslu, byla položena již v tragédii:
Sokrates pro své tázání, které má konečným účelem smysl životní, má tedy v
tragickém člověku první, ač neexplicitní vzor.
V tragédii je
člověk bytostí problematickou. Tragédie klade otázku posledního smyslu, určení
člověka. Nad branami tragédie stojí delfský nápis který později též Sokrata bude tolik zaměstnávat.
Smysl lidské existence je těmito slovy vyjádřen: poznej sebe sama!
Něco z problematiky
Sokratovy držíme v klasické tragédii nesporně v ruce — zvlášť zpřítomníme-li
si dále ten její rys, že totiž klade svou otázku s ohledem na společnost, na
polis a její zdar.
Dosavadní řecké
ideály a normy byly nejen aristokratické, nýbrž též aristokracii vyhraženy;
Pindaros to jednou vyjádřil slovem, že moudrý ví svou urozeností, prostě „má to
v krvi", kdežto společnost demokratická musí člověka vypracovat napřed
tak, aby obstál v konkurenci, aby se pro politický život skutečně hodil. Aniž
hodnoty, kterými vůdčí člověk měl být v očích veřejnosti obdařen, doznaly
ihned radikální změny, stalo se nyní aktuálním požadavkem učit jim, vytvořit je
vědomě a racionálně. Stát převzal např. gymnastiku jako instituci k tělesné
výchově všeho svobodného občanstva; podobně se kladla však i otázka po získání
zdatnosti duševní: „Tak se stává stát 5. věku s dějinnou nutností východiskem
velkého hnutí výchovného, které dává tomuto a následujícímu století jako
převážný ráz a v němž tkví západoevropská myšlenka kulturní". Zde
vystupuje do popředí rovněž myšlenka vědění, jako v tragédii, ale na jiné
úrovni - odborná znalost, která dává zručnost, obratnost, schopnost, vědění
jakožto umění,Vychovat lidi schopné politického života, dát
jim do ruky instrument úspěchu v tomto životě, to především znamenalo naučit je
řečnickému vystoupení; naučit síle řeči.
Tak demokracie
podporovala vznik a rozvoj řečnictví; chtít se stát politickým činitelem
znamenalo chtít se naučit moci slova. A ze školy Empedoklovy právě vyšel ten,
který jako jeden z prvních učitelů této moci přišel nejprve jako vyslanec své
obce Leontinoi na Sicílii r. 427 do Athén, totiž Gorgias, který měl mezi svými
žáky tak vynikající muže jako Thúkydidés a Isokratés. Ale již daleko dříve, již
kolem r. 440 kvetl, a patrně častěji pobýval v Athénách jiný zástupce téhož
vychovatelského proudu, Prótagoras z Abdéry, kterého tak výstižně, s takovou
barvitostí líčí Platón ve stejnojmenném dialogu.
A celé hnutí bylo
podle názvu, jímž učitelé politické zdatnosti, hlavně řečnické, byli obdařeni,
totiž nazváno
hnutím sofistickým. Sofisté jsou jednak učiteli všemožných vymožeností a umění,
všech.s ohledem na veřejnou působivost, jednak, a především, učiteli řečnictví.
Toto vzdělání řečnické, zaměřené především tedy na účinek na poslouchajícího,
nebo na toho, kdo se dotazuje, sofisté prodávají: tito učitelé jdou z města do
města, z kraje do kraje, aby tam mladým, zámožným lidem udíleli ze svého
pokladu znalostí a umělostí, čeho budou na své budoucí veřejné dráze
potřebovat.
Tito sofisté jsou,
mohli bychom říci, extrémní intelektualisté a racionalisté. Proto se též tolik
mluví při sofistickém hnutí o „řeckém osvícenství": jako v moderním
osvícenství i zde se myslitel domnívá, že má v rozumu všemohoucí instrument a
že mimo jasnost, kterou dává logos, není nic.
Vcelku možno říci,
že sofistika přináší ve svém formalistickém a racionalistickém pojmu vědění
stupňovaný individualismus a antropologismus; ve středu zájmu a u pramene
všech norem je člověk pojatý jako individuum; náboženský nárok se ztratil z
centra, odtud atheistické tendence v sofistice. Nejsilněji je to vyjádřeno
výrokem Prótagdrovým, známým jako „homo-mensura": všech věcí měrou je člověk,
jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou.
Sofisté jako
učitelé vzbudili všude kolem sebe, a hlavně v Athénách, nesmírný rozruch. Mladí
lidé byli fascinováni jejich příslibem nové moudrosti, oné moudrosti, které
prý lze se naučit a která slibuje úspěch v občanském životě, onen úspěch, po
němž řecký člověk toužil především.
Rozeznává se
tradičně starší a novější sofistika: starší sofisté jsou zhruba vrstevníci
Sokratovi (většinou o něco starší než on), mladší jsou spíše věkem blíže
Platónovi; ke starší sofistice počítá se Prótagoras, Gorgias, Hippias z Élidy,
Prodikos z Kea, … u nich je hnutí v rozmachu své originality.
Sokratov život: čo o ňom
vieme
Hlavní údaj jeho věku máme z Platónovy Apologie, kde
se praví, že ve více než sedmdesáti letech přichází prvně k soudu.
Podle Diogéna
Laertského se Sokrates narodil cca 470 — 469 pnl.
Sokrates byl Athéňan a pocházel z dému Alópeké.
Jako rodiče uvádí Laertios sochaře Sofroniska a porodní bábu Fainaretu.
(Budiž ovšem upozorněno, že „porodní bába" neznamená tehdy povolání, nýbrž
příležitostnou činnost starších žen.) Otec vyučil jej prý
svému řemeslu či umění. Otec Sokratův byl patrně dosti zámožný;
Sokrates alespoň tak, jak se nám jeví v zrcadle sokratovských rozhovorů, žádné
řemeslo neprovozuje. Xenofóntův
Sokrates pak vyjadřuje častěji neobvyklou v tehdejších dobách úctu k práci
a praktickému povolání, které zajišťuje pracujícímu chléb a životní
klid.
Sokrates nebyl sám
žádný aristokrat, patricij nebo ctižádostivec. Celý způsob jeho života svědčí o tom, že
náležel k těm lidovým vrstvám, které se
nikterak samy neucházely o přímý podíl na
vládě, třebaže ovšem byl politický smysl a zájem u nich živý a ačkoli byly plny vlastenectví; ke skromné vrstvě oněch
pracovníků, umělců, výrobců,
řemeslníků, která spolu s obchodem a námořnictvem tvořila vlastní hospodářskou páteř Athén.
Sokratovy poměry majetkové tedy mohly být zpočátku spíše
příznivé, ve vojsku sloužil za svých tří válečných výprav z války
peloponéské, které dokládá Platón, totiž v letech 430, 424, 422, když mu
tedy bylo 39, 45, 47 roků, jako hoplit, což znamená značnější
náklad na výzbroj a pravděpodobně i nevolníka k obsluze.
Skutečná chudoba postihla Sokrata asi až po skončení
nešťastné peloponéské války, kdy se zánikem námořní moci athénské též námořní
obchod byl rozvrácen, dlouhým a marným finančním napětím občanstvo připraveno
o majetek, pustošením Attiky zemědělství zbídačelo a epidemiemi prořídla
pracovní síla. Tuto bídu nesl Sokrates nejen klidně, ale přímo s lehkou myslí.
Zprávy se shodují v tom, že v něm vidí vzor člověka bez potřeb: kynikové nemuseli
pranic přidávat ze svého k jeho vnější podobě. Chodil v jediném špatném
rouchu, jakési komži bez svrchního chitónu, a to stejném v zimě v létě, bez
pokrytí hlavy a bos; podle anekdoty zůstal v tomto oděvu i na smrtelné posteli,
když Apollodóros mu nabízel vzácné roucho úmrtní — odmítl prý slovy: „Mé
vlastní roucho mi má být dobré k tomu, abych v něm žil, ale ne k tomu, abych v
něm umřel?" — Ve způsobu života, jak jej líčí Xenofón, je zvlášť
zdůrazněna neobyčejná odolnost a otužilost; za zimního tažení u Poteidaie r.
430 osvědčil naprostou odolnost vůči hladu, mrazu, spánku, vzbudil pozornost
všech ve vojsku.
Jsou tu ovšem též historie, jaké vypravuje Aristoxenos
u Laertia, podle nichž Sokrates žil z příležitostných příspěvků svých
žáků*, nebo ta, která je tu uvedena podle Demétria z By-zantia, že
byl z nevolné práce v dílně kamenické vykoupen Kritónem, který poznal
jeho nadání.
Úryvok z Platónovho Sympósia v podaní Alkibiada o bitke
pri Potedaie (Korintská kolónia), ktoré sa odtrhli od Aténskeho spolku:
Poslyšme tento pasus:
„ . . . a potom se přihodilo (vypráví Alkibiadés),
že jsme společně táhli k Poteidaji, a tam jsme byli druhy u jídla, Tu za prvé vynikal otužilostí nejen nade
mne, nýbrž i nade všechny ostatní — kdykoli jsme byli nuceni snášet hlad,
jsouce někde odříznuti od ostatního
vojska, jak se na výpravách stává, nikdo z ostatních se mu nevyrovnal vytrvalostí — a zase při hostinách on
jediný dovedl si nejlépe popřát, a
zejména také, když musel proti své vůli pít, všechny překonával, a co je ze všeho nejpodivnější, Sokrata nikdo na
světě nikdy neviděl opilého. O tom
ostatně, myslím, hned bude důkaz podán. Nebo zase pravé divy konal
v snášení zimy — neb tam jsou hrozné zimy — zvláště jednou, když byl nejkrutější mráz a všichni ostatní buď vůbec
nevycházeli ven anebo, vycházel-li
někdo, byli bůhví jak oblečeni a obuti a nohy měli zabaleny do plstěných obalů a beráncích kozí, tento za toho
mrazu vycházel ve svém šatě, jaký i
jindy obyčejně nosil, a bos chodil po ledě lépe než jiní obuti, a vojáci ho měli v podezření, že to dělá, aby je
zahanbil. A o tom dosti: který však jiný byl čin,
jejž vykonal hrdina statný tenkrát
tam na onom tažení, stojí za
poslechnutí. Napadla ho totiž nějaká myšlenka a tu stál na témž místě od rána v uvažování, a když nepřicházel k
výsledku, neopouštěl a pořád stál hledaje. A již bylo poledne a lidé to
pozorovali a s podivením říkali jeden
druhému, že Sokrates již od rána stojí a o něčem přemýšlí. Konečně někteří z
Iónů, když nastal večer, po večeři vynesli svá lůžka ven — bylo totiž tenkráte léto — a tak spali na čerstvém
vzduchu a zároveň ho pozorovali, zdali bude stát také v noci. On vskutku stál
tak dlouho, až nastalo jitro a vyšlo
slunce; potom se pomodlil k Hélioví a odešel. Anebo, chcete-li, v bitvách — v této věci mu totiž musíme dát, co mu
po právu náleží — tedy když byla ta
bitva, pro kterou mně velitelé dali vyznamenání, nikdo jiný mne nezachránil nežli zde Sokrates, nechtěje mne
poraněného opustit, nýbrž zachránil i
mé zbraně i mne samotného. Já jsem tehdy, Sokrate, vybízel vůdce, aby tobě dali vyznamenání, a za to mne
ani nepokáráš, ani neřekneš, že lžu; ale když vůdcové přihlížejíce k mému
postavení chtěli dát to vyznamenání
mně, sám jsi usiloval horlivěji než vůdcové, abych já je dostal spíše nežli ty".
Obraz Xanthippy je
u Platóna vážný, důstojný, přiměřený celému výjevu — žádná rušivá reminiscence
zajisté není zamýšlena. Naproti tomu Xenofón v Hostině kreslí obraz Sokratovy
manželky groteskní a nesympatický, jak se stal později příslovečným.
I v jeho
(Platónovom) Symposiu však platí pojednou Xanthippé za pravý vzor megery;
Antisthenés tu odpovídá na poznámku Sokratovu, že každý, kdo má ženu, má ji
cvičit v tom, v čem ji chce mít zběhlou: "Proč tedy, Sokrate, při takových
názorech ty sám nevychováváš Xanthippu, ale žiješ se ženou nejhorší z těch,
které jsou, a myslím i z těch, které kdy byly a budou?" Sokrates
odpovídá: „Protože vidím, že také ti, kteří se chtí stát řádnými jezdci,
neopatřují si koně nejpovolnější, nýbrž bujné. Myslí si, že dovedou-li udržet
na uzdě bujné, snadno budou řídit i ostatní. A já tedy chtěje s lidmi dobře
obcovati a žíti, vzal jsem si takovou, věda dobře, že snesu-li se s takovou,
snadno budu obcovati také s ostatními lidmi." Zde nutno podtrhnout, že je
to známý misogyn, kynik Antisthenés, který klade Sokratovi otázku, a že líčení
Sokratovo je ve stylu kynického pojetí.
O první výchově
Sokratově nevíme skoro nic; autoři, z kterých čerpáme, znali až vyspělého
Sokrata. Je ale pravděpodobné, že se mu dostalo pečlivého a tradičně
athénského vychování na podkladě tělesné otužilosti a důkladného gymnastického
výcviku, ani jiné prvky obvyklého athénského vzdělání ovšem nechyběly: znalost
četby, znalost básníků, zřejmě i hudby.
Tak se zdá, že Sokratova erudice filosofická a vědecká
pramenila nejen z osobního kontaktu s athénskými představiteli, nýbrž též
ze znalosti starší literatury tohoto předmětu.
Sokratova hlavní činnost musela být velmi brzy soustředěna do
rozhovorů se spoluobčany, do rozhovorů, v nichž se projevoval stále
větším mistrem a v nichž ležela též hlavní síla účinku jeho osobnosti. Pro
řeckého člověka, který žil na veřejnosti, v ulicích a na náměstí, v
gymnasiích a divadlech, znamenal hovor vůbec mnohem více než pro nás
moderní; zatímco se u nás váha přesunula na tištěné slovo, jež s sebou nese
všecko: vědecký objev, vážnou myšlenku, básníkův sen, úřední oznámení,
žurnalistický žvást, a zahaluje to vše stejně do roucha abstraktnosti, odluky
od konkrétních lidí a jejich lidských situací; zatímco pro nás tištěného slova
je mnoho, příliš mnoho na to, aby mu bylo skutečně do hloubky
rozuměno; zatímco pro nás je vůbec přímé slovo jen jedním z velmi mnohých
vehikulů životního obsahu, řeckým lidem řeč, konkrétní a živý logos,
byla vlastně vším. Kniha byla něčím vzácným a vážným: obsahovala jen
nejtěžší zrna z celé životní žně, a určena byla především k tomu, aby se o ní
mluvilo, aby se předčítala a komentovala.
Zatímco jiní
(zřejmě narážka na sofisty) se domnívají, že ovládají logos (slovo, reč,
význam), Sokrates je logu oddán na milost a nemilost, a tam, kde si s ním
zdánlivě suverénně hraje, je to jen proto, že je s ním hloub a důvěrněji
seznámen, nikoli však tak důvěrně, aby si s ním dělal vůbec, co chce. Jde o to
znamená konečně o polis, o obec,
o existenci celku
i jednoho každého v něm; zatímco všichni volí k cestu
zdánlivě samozřejmou, cestu veřejného zápasu, demagogického získávání
veřejnosti, boje o moc a bohatství, vede Sokrates svůj agón (boj) mimo hlavní
veřejnost, ale s účelem posléze přece politickým; jeho cesta je vnitřní
obnova; vnitřní obnovou mu však není moralistická banalita, nýbrž otázka; jemu
nejde o pouhý úspěch, nýbrž o smysl, a ten předpokládá názor smyslu,
pochopení.
nemůže
být mimo pochopený smysl, proto je
přístupna
jen v hledání, v otázce. A z otázky se tudíž rodí něco více než pouhý
abstraktní rozhovor; z otázky teprve pramení neuhasitelná žízeň po
, a čím je otázka radikálnější, tím tato
žízeň nesmírnější a neuhasitelnější; ale otázka v hlubokém smyslu pramení z
nevědění, v plném vědění nemůže být otázky, a ten, kdo se dovede
nejradikálněji tázat, je zároveň tím, kdo neví— ovšem právě proto se táže, že o
své nevědomosti ví. To je smysl sokratovského vědění nevědění, to je smysl
sokratovské otázky a první úkol sokratovského logu. Sokratovský logos,
sokratovský
má
tento první a hlavní úkol: vzbudit vědění nevědění, a tím otázku, a v ostnu
otázky, který neuhasitelně pálí svou prázdnotou, žízeň po
, žízeň celkového životního naplnění. V tom
významu běží Sokratovi o vědění: nikoli o „pouhé vědění" papírového
charakteru, nýbrž vědění, které jest vskutku
, vědění, v jehož světle možno říci, že nikdo
dobrovolně nechybuje, že nikdo, maje pravý náhled v to, co je vskutku dobré,
tj. co životu dává smysl, nemůže se dopustit žádné slabosti a sestupovat z jeho
strmé výšky.
A tak zatímco na
athénské agoře burácely řeči a vášně těch, kteří závodili o moc a snažili se
jí kus urvat jen proto, aby posunuli obec opět o kus blíže ke konečné záhubě,
zatímco po pobřežích Attiky a Peloponnésu duněla země kroky ozbrojenců
pustošících kraje a moře brázdila loďstva na číhané, Sókratés ve svém vědoucím
nevědomí zakládá vnitřní říši, pravou polis.
Nikoli naukami,
nikoli poučováním, nikoli předstíráním absolutního stanoviska. Zůstává v
nevědění, v omezení, v konečnosti. Ale osten poslední lidské otázky po tom, co
životu dává smysl, jednotu, sílu, co činí možným, aby byl vůbec žit, tento
osten dovede Sokrates svým elenchem vložit do
Účinek takového
působení byl ovšem velmi různý — byli takoví, kteří Sokrata za uštědřené rány
nenáviděli, jiní se mu ze slabosti vyhýbali, jiní hleděli zapomenout a
zapomněli; ale utvořil se též dvojí okruh lidí Sokratovi blízkých. A mezi
mládeží, která jej obklopovala po celé dny a které se nejen líbila jeho
obratnost stále stoupající, jeho rozum z ohebné ocele, nýbrž která na něm lpěla
s celou bezmeznou oddaností první duchovní lásky, měl Sokrates asi nejčistší a
v určitém smyslu absolutní úspěch. Svědectvím toho je hlavně Platón. Ale právě
tato bezmeznost oddanosti to asi byla, jež u příbuzných takových nadaných mladíků
vzbudila podezření a nenávist k Sokratovi.
Aristofanés,
doprovázející tragické dění peloponéské války, byl exponentem přísně
konzervativního smýšlení, které ve všech nových elementech vzdělanostních
spatřovalo kořeny nepopiratelného morálního úpadku soudobých demokratických
Athén; Aristofanés je protidemokrat přesvědčením, protieuripidovec,
protiosvícenec, protisókratik. Ale Sokratovi na kůži dovede jít jen tak, že v
jeho osobě sjednotí všecky elementy nového athénského vzdělání, Antifontův
mravní konvencionalismus a úpadek.
V Aristofanově hře
Oblaka je Sokrates vykreslen
příživnickým podvodníkem a učitelem podvodů, má „myslitelskou školu",
obhlíží nebe a věci podzemní; tato hra posloužila později k posile podezření o
Sokratově atheismu a o tom, že kazí mládež. A tak pomluva již z dálky
připravovala síť, do které se měl jednou chytit osud Sokratův.
V posledních
letech peloponéské války, v roce 406 přišlo poslední velké athénské vítězství,
moment posledního napětí v jedné z největších katastrof dějin. S vypětím posledních
sil vystrojené athénské loďstvo je vypraveno na pomoc Konovi, obklíčenému u
Mytiléné. Nebylo již dost vojska: nejvznešenější šli na
Režim třiceti byl
nemožný. I
Sokratovo pôsobenie
Sokrates je nám myslitel životní
moudrosti a nositel zvláštního poslání, nikoli především badatel a
teoretik.
V Sokratovi spatřovali ti, kdo se kolem něho sdružovali,
obhájce svého přirozeného smýšlení, pravého obhájce obce. Sokrates
pojal vážně svůj úkol boje o mravní základ obce; a to znamená, že pojal
vážně také odpůrce, totiž extrémního individualistu. Sokrates v něm vidí
v podstatě člověka, který nemá žádnou mravní zkušenost.
Sokratova
specifičnost je v tom, že pochopil a ustavičně zdůrazňoval, že není pouhé
bezprostřední, nereflektované překonání individualismu již celým postojem
mravním, nýbrž že mu musí předcházet otázka. Proto je vlastní odpovědí
Sokratovou na dobovou nejistotu mravní otázka. Ta je jeho vlastním objevem.
Otázku však vždy vyjadřuje nevědění, rozpaky. Sókratés reaguje proti naivní
jistotě mravně neprobudilého člověka. Tomuto probuzení z jistoty k otázce
slouží pak u Sokrata jemná, často závratná nebo podezřele povážlivá
dialektika. Probuzení k otázce je tak pro Sokrata nejdůležitější, nikoli
řešení. A proto má otázka sokratovská
význam zásadní, není pouhým prostředkem, jak toho, s kým se hovoří, učinit
povolným, ponížit a zmást, aby se mu pak předložila vlastní pravá moudrost.
Co je cílem (my
bychom řekli účelem či smyslem) života v celku? Otázku po dobrém životním či
lidském, na němž závisí všecka dobra či cíle relativní, může tak zodpovědět
toliko nauka, moudrost, které Sokrates nemá. A Sokrates se ani nesetkává s
nikým, kdo ji má. Nemá ji na prvním místě sofistická rétorika, i když se pyšní
tím, že udílí nejvyšší lidské vědění, politickou zdatnost. Nemá ji, poněvadž se
nedovede vůbec ani ptát po lidském dobrém, po dobrém vcelku.
Sokratova otázka
předpokládá styk s mimoškolním prostředím, hlavně se sofistikou. A energie
této otázky musela jej hnát z navyklého kroužku stále více ven. Nikoli sice na
veřejnost politickou, kde se rozhodovalo o bezprostředních dějích, nýbrž tam,
kde se připravoval mravní fond budoucího dějství — mezi ty, kdo měli znalost
lidského dobrého mít, a ty, kdo jí měli nejvíce zapotřebí: učitele a žáky,
vychovatele a mládež. Hlavní debaty,
utkání se sofisty se zajisté děla mimo rámec školy před očima mládeže. Ale
Sokrates hledal svou nauku jistě i jinde, u všech „vychovatelů" obce v
širokém významu, u všech odpovědných za její mravní stav: politiků, výrobců,
básníků.
Situaci Sokratovu
v této chvíli vystihuje známá anekdota, kterou Platón uvádí v Apologii.
Sokratův žák Chairefón se dotazuje v Delfách, zdali je v Athénách muž moudřejší
nad Sokrata, a Pythie odpovídá, že nikoli. Sokrates si zvláštní moudrosti není
vědom; na druhé straně nemůže nedbat výroku božstva; i vyloží si výrok po svém.
Vzpomene si, že věštbu by bylo lze vyvrátit, a dá se proto do zkoušení rozhovorem
známého státníka, který si na své moudrosti velmi zakládá; zjistí, že nedovede
vydat počet ze svého umění, pak jde postupně k básníkům, řemeslníkům a všude
výsledek tentýž. I činí Sokrates ten závěr, že jeho převaha nad ostatními je
právě v tom, že je si své nevědomosti (o podstatném) vědom, kdežto druzí
nikoliv, a vyvozuje z toho další, že zkoušení a probuzení z této nevědomosti je
největší službou, kterou může své obci prokázat a k níž jej vyzývá sám bůh, že
je tedy bohoslužbou.
I když vyvrací
domnělé mudrce a vychovatele, má Sokrates hlavně na mysli ty, o nichž soudí, že
mají mravního probouzení nejvíce zapotřebí, totiž ty, o nichž předpokládá, že
jednoho dne budou povoláni k význačnému postavení v obci. Těm se snaží sdělit,
pokud to jde, mravní zkušenost. Je to mládež, nadaná mládež, krásná na těle a
nadějná na duchu, která jej ponejvíce láká, mládež hlavně z oněch vrstev
notability, v níž Sokrates patrně vždy, jako tomu bylo asi v celém jeho dosti
konzervativním okruhu, spatřoval vlastní dědice politické moci.
Sokrates není
vychovatelem, ani učitelem. Není kladně moudrý. Jeho moudrost je, že ví, že
neví. Jeho síla je, že ví o mravním problému, že tedy ví, že otázky dobrého a
zlé ho nejsou přirozeně, samy od sebe jasné. Na mravní uvolněnost, mravní
zmatek své doby nemá tedy Sokrates pohotově odpověď, nýbrž otázku. Tuto otázku
se pak snaží probudit i u druhých. Tímto probuzením otázky v druhých však
Sokrates druhé proměňuje. Otázka po posledním dobrém působí v duši celkový
obrat. Nutí ji, aby se obrátila k sobě samé, aby zkoumala to, co je jejím
posledním cílem a jejím vlastním posláním. Tak Sokrates ponouká k tomu, aby
všichni, kdo jej sledují a poslouchají, přestali se starat o relativní a
vnější, závislé na tomto posledním, a aby se starali vskutku o sebe samy. Tak
vyzývá k starání, k péči o duši. Na tomto pečování o duši, na tomto oficiu
vnitřním závisí pak i vnější dějství, totiž politika. Morální probuzení,
zdaří-li se jednou, nemůže zůstat bez následků pro ni. Ovšem zdar duševního
probuzení není ničím tak jednoduchým, jako je učení řemeslu nebo matematice,
kde se umění či vědění prostě předává od člověka k člověku, od duše k duši. Tak
Sokrates místo kazatelského receptu navrhuje a provádí péči o duši.
Starosť o dušu
Co znamená
„duše"? Bylo již častěji pěkně ukázáno, že slovo „duše" u Sokrata
dostalo proti vší řecké tradici nový zvuk. Duše byla buď, jako v náboženství
homérském, stínem, který zbývá, když život opustí tělo; nebo, jako v orfismu a
pythagorejství, subjektem velkého metafyzického osudu, který přesahuje po všech
stránkách tento malý empirický život.
U Sokrata je duše
rovněž nositelkou osudu. Ale je to vnitřní osud, vnitřní určení člověka. Duše
rozhoduje o sobě samé a má k tomuto cíli moc, která je jen jí vlastní — poznání
pravdy, sílu rozeznání dobrého a zlého. To v nás tedy, co o sobě samém konečně
rozhoduje na základě poznání dobrého, je duše u Sokrata.
Tento stav ducha v
sobě zatvrzelého, zkornatělého, musí Sokrates učinit opět elastickým, dostat do
živého proudu. Má k tomu jediný prostředek, řeč, logos. Toto zacházení s dušemi
pomocí logu Platón často obrazně představuje jako lékařství duše: lékařem je
Sokrates v Charmidu i v Gorgiovi. Je to léčení choroby, které si nemocný není
vědom. Léčba spočívá na prvním místě v tomto uvědomění. Lékem je logos a
máme-li pochopit, jak může logos léčit, musíme promluvit nyní aspoň stručně o
pojetí řeči, logu, jazyka, jak se do té doby v řeckém myšlení ustavilo, a o
tom, jak Sokrates do něho zasáhl. Neboť je to přece, aspoň např. z křesťanského
hlediska, nadmíru divné, že vlastním lékem mravní nemoci, mravního nedostatku
má být řeč.
Viděli jsme již u
některých archaických filosofů, že řeč jim nebyla pouhou nahodilostí lidského
života, nýbrž manifestací hlubšího bytí, do něhož je člověk zařazen.
Něco z toho je u
Sokrata zachováno. Ani Sokratovi není v řeči libovůle. Každý názor, někým
zastávaný, má svůj bytostný kořen. I slovo, hozené nazdařbůh a lehkomyslně, odhaluje
právě tuto lehkou mysl jako půdu, na níž vyrostlo. Řeč poukzuje na samo ľudské
bytie. O tomto lidském bytí, soudí Sokrates, ukazuje řeč, zdali vskutku jest,
nebo dosud nikoli. V samotném jazyku řeckém je pěkně vystiženo to, oč jde: kdo
si odporuje, neříká nic, vyjadřuje nic. Už tato souvislost slova s naší zálibou
v sobě; tento fakt, že jací jsme, tak mluvíme, že např. někdo sám před sebou
skrývá vnitřní prázdnotu v hlasitém projevu, v zastrašování druhých posměšky, v
přívalu řečí, v dlouhých tirádách, které jsou určeny k tomu, aby druhým
imponovaly, ale též k tomu, aby řečníkův monolog nebyl přerušen a aby žádná
pochybnost, žádná otázka neskočila mu do řeči — již v tom se ukazuje, že slovo
je odhalením lidského jsoucna i tam, kde se snaží je zahalovat.
A tak je postup
Sokratův při jeho starání o duši určen touto snahou najít vnitřní rozrušenost,
indikovanou jazykovým, logickým rozporem a maskovanou zbytněním a
zkornatělostí nekoherentního já, pokořit tím a přivést náročivého ke studu – a
k priznaniu toho, že nevie.
Z toho co bylo
uvedeno, vyplývá ovšem, že to není každá řeč, ani každá umělá a metodická řeč,
jíž možno používat v sokratovské duševní terapeutice. Řeč, jaká Sokratovi
vyhovuje, musí být krátká, krátké otázky, které vyžadují krátkou odpověď. Velmi
často stačí ano nebo ne.
Sokrates s
vybočením ze vší souvislosti osobní do sféry „čisté řeči", do naprosté
objektivity, která zkoumá jen vztahy pojmů mezi sebou a tvoří o nich nezávazné
hypotézy, naprosto nesouhlasí.
Napáda mravnú zatvrdenosť
a falešný individualisus své doby. Týče se to způsobu života, názorů, jak žít,
tj. jednat, a poněvadž každé jednání je určeno nějakým cílem a cíl sám nám tane
na mysli jako dobré, týče se názorů o dobrém. Každý si samozřejmě představuje,
že postačí fakt, že žije, že to tudíž „dovede", že následkem toho o
dobrém nějak ví, a tudíž ví také, co dobré je. Tuto přirozenou představu nyní
Sokrates ukazuje jako velký, zásadní omyl. Omyl, který je zároveň základní
realitou přirozeného lidského života: ta je jí takřka definována, A tak musí
být prvním krokem sokratovského starání o duši vyvrácení názorů druhého o tom,
jak jedná a jak jednat. Rozumí se, že nepostačí většinou jediné vyvrácení, vyvrácení
v jediném bodě. Zvláště tam, kde je zatvrzelost spojená s nadáním a duševní
silou, je nutné uzavřít všecky východy. A rozumí se též, že Sokratova terapie
není všeobecně účinná. Zkušené a zatvrzelé sofisty samozřejmě nepřesvědčí a
neobrátí, i když je zahanbí.
Je důležité, že
Sokrates mluví k mladým, ačkoli není vyloučeno, aby mravní obrat nastal u
kohokoli; je pravděpodobnější, že se dostaví tam, kde není ještě zkamenělé
rutiny. Ovšemže má Sokratův způsob také svá nebezpečí právě u těch mladých.
Může se stát, že ulpí na povrchu, že budou obdivovat jeho formální virtuositu,
že si ji vezmou převahou nebo výlučně za vzor.
Sokratova metoda
spočívá ve vyvrácení přirozené jistoty, neproblematičnosti ve věcech dobra.
Ukazuje, že vědění, které se domnívalo tu být, ve skutečnosti tu není, a působí
palčivou nejistotu, ukazuje prázdnotu, která tímto odhalením vznikla. Do této
prázdnoty staví Sokratova elenktika; tato prázdnota je Sokratova otázka;
Sokrates učí klást otázku po dobrém, a to jako otázku po lidském dobrém vůbec.
Kdo byl podroben jednou Sokratovu zkoušení, nemá již jistoty a musí buď otázku
násilně odmítnout, ucpat si uši, nebo se musí postavit do proudu tázání, a to
znamená do nevědění. Toto dotazování musí být ustavičné a vytrvalé; v jeho vytrvalosti,
v jeho hledání se ukazuje paradoxní zjev, že totiž ono lidské dobré, jehož
znalost si člověk zpočátku naivně osobuje, aniž vůbec měl potuchy o smyslu
tohoto slova, že tedy toto všemu životu jako celku dominující při vší
neznámosti a nepřítomnosti přece nějak je zde.
Všecky krátkodeché
mravní soudy musí být podrobeny zkoušce, a už to je samo životní rozvrh: vědomě
žít, zkoušet se. A jelikož vědomě žít a zkoušet se předpokládá jediné nejvyšší
životní, je výzva k tomuto žití vědomému výzvou k žití jednotnému,
koncentrovanému, v sobě upevněnému, je tvorbou tohoto pravého a upevněného
života. Daleko tedy toho, aby se zakládala mravní reforma na pouhém logickém
formalismu, je tomu spíše naopak: jednota životní, upevněnost bytí je
předpokladem pro jednotu a nerozpornost čistě formální a myšlenkovou. Nám
moderním se zdá tato teze zvláštní, poněvadž jsme zvyklí pohlížet na formální
stránku myšlení jako na pouhý mechanismus, a poněvadž v souvislosti s tím jsme
také uvykli pohlížet na odbornou vědu a na vědecké myšlení vůbec jako na něco
vnitřně lhostejného ke stránce lidsky-morální.
Na podkladě tohoto
nevědění o posledním cíli, které se explikuje v ustavičném tázání a zkoušení,
vynořuje se tedy možnost života pravého, jednotného a koncentrovaného; vynořuje
se život s vyvarováním chyb, život takový, jaký má být, život se svou
specifickou dokonalostí. Tak od pouhého nevědění přešlo se k vědění nevědění
(otázce) a již toto vědění, které udržuje jasnost otázky, je aktivní silou,
která nás udržuje u podstatného cíle, v blízkosti dobra. Život jednotný je pro nás možný jen věděním
nevědění. Tím jsme dospěli k jednomu z hlavních bodů Sokratovy doktríny, kolem
něhož vše u Sokrata gravituje, ale který býval též, a to již počínaje od
Aristotela, nejméně pochopen. Neboť pochopení, o něž tu běží, bývá pojato jako
pouhé intelektuální vědění, pouhá vědomost nebo umělost, zatímco se zde jedná
o pochopení, které je základním pohybem či obratem celé naší lidské vědomé
bytosti.
Jakýmsi rubem
téhož výsledku je však druhá základní sokratovská maxima, že totiž nikdo
nechybuje zúmyslna; vyjadřuje v podstatě názor, že náš život, pokud není pravým
věděním o lidském dobrém (to jest věděním o jeho nevědění, věděním otázky),
může být toliko nepravým věděním o dobrém, a to znamená omylem. Před morální
zkušeností je život, pakliže není dirigován vyššími než lidskými silami, pouhým
omylem a jeho smysl musí být obrácen. Je známo, že v tomto bodě byla velmi
často spatřována analogie mezi Sokratovým pojetím a křesťanstvím, a známo též,
jak Kierkegaard vyjádřil hlubokou diferenci, která obojí rozděluje: pro
křesťanství život přirozený, bezprostřední, není omyl, nýbrž hřích.
Vědění o dobrém,
které pro člověka je příznačné, je ve své pravé formě, věděním nevědění. A tak
je počátkem nového, tj. mravního života, vynořování naší bytosti jako vpravdě
jsoucí,: poznání sebe je na prvním místě.
Jaká je nyní
celková nálada, která vládne nad sokratovským vyšetřováním pomocí logu? Je to
ironie. Ironie náleží podstatně k výchovné činnosti Sokratově, tudíž k starání
o duši. Ovšemže ironie, jak ji u Platóna shledáváme, je Platónem Sokratovi
propůjčena a náleží k celku literárních účinů, jež Platón míní vyvolat; ale
právě tak nesporné je, že jde v ironii o bezpečně autentickou formu životní,
vlastní Sokratovi, že Platón tu podává variace na téma, dané Sokratovou
skutečností.
Sokratova ironie
je dána prostě tím, že celý lidský život se mu stává otázkou — že jej ustavičně
a nutně vidí v dvojí perspektivě, jednak oné naivní, jak se jeví bez reflexe,
jednak v podobě vyplývající ze zásadního zkoumání cíle života vcelku.
Tak je tato ironie
v celém svém jádře pedagogická, výchovná síla. Povšimněme si toho, že přece
např. dítě ve světě dospělých je skoro ustavičně v ironické situaci; proč se
vlastně nad dítětem, zvláště nad tím, které prvně vchází do našeho světa, když
se batolí, když se učí hovořit, usmíváme? Uvažujme nad tím, shledáme, že při
vší dobromyslnosti tohoto úsměvu je v něm stín ironie: my víme, že co dítě bere
tak nadmíru vážně, pravá vážnost ještě není, víme o proměnách významu, které
jsou dítěti ještě skryty. A něco z toho je i určitou stránkou sokratovské
ironie, ironie dospělejšího než dospělí.
Arété a blaženosť
Starost o duši
překonává falešný individualismus. V jeho zajetí domnívá se člověk, že nároky
jsou tolik jako jsoucno, zaměňuje „míti" a „býti". Sokratovská
moudrost ukazuje, že říkáním „já" ještě není prokázáno, že existujeme, a
učí tudíž především být, existovat. „Býti" je pro každé „míti"
předpokladem. Bytí znamená koncentraci života do jediné podstatné úlohy, která
v každém okamžiku a za všech změn situací a vnitřních stavů stejně životu dává
cíl či smysl.
Z toho vyplývá, že
dokonalost - je
jedna jediná. Neexistuje žádný rozdíl mezi
tím, co by se
mohlo nazvat jejími momenty nebo aspekty. Vulgární názor ovšem, který nic neví o
pravém smyslu dívá se na věc trochu jinak.
I běžný život
hodnotí a rozlišuje, ví dobře o rozdílu mezi tím, co v životě je běžné, a tím,
co je nesnadné a mimořádné. Ale běžný život se právě spokojuje diskontinuitou a
klade vedle sebe statečné a nestatečné lidi a chvíle, právě tak zbožné a
bezbožné, atd., jako by šlo o bílé a červené růže, o skutečnosti, jež se
konstatují. Pro běžný názor je tedy příznačná rozmanitost a diskontinuita
"dokonalostí",on zná toliko různé formy, nikoli
to, proč tyto
různé formy jsou formami téhož. Proto je běžnému životu tak neproblematicky
jasné, že zbožnost a spravedlnost jsou od sebe tak různé a zvláště už pak že
může od nich zcela odděleně existovat statečnost. A od toho se nijak neuchyluje
odborník, který tvrdí, žeje možno učit, aniž se stará dále o to, co
vlastně je.
Co je tedy ? V užití Platónově je
to, co
činí věc, a to kteroukoli, zplna, dobře tím, čím jest, totiž dává jí schopnost
či sílu vykonat její charakteristické dílo. Teprve tato možnost působit svým
typickým způsobem činí, že věc je vskutku věcí, a nikoli pouhým zdáním či
podobou věci. Nyní však je lidská
ta, o kterou Sokratovi jde,naší
duše;
duše je však pojata již a priori, již od počátku s ohledem na možnou
jako
to v nás totiž, co „má vládu", tj. co má schopnost starat se a rozvažovat ,
co ví o dobrém a zlém; či jinak řečeno, duše je to, co v nás odpovídá za
celkový smysl života. Jakým způsobem však duše může být odpovědná, nežli tím,
že se rozhoduje, že volí? Co však duše volí, co má možnost zvolit, je právě
a
zvolí ji tím, že se rozhoduje nikoli sloužit pouhému životu, nýbrž život nechat
sloužit něčemu dalšímu a jedinému, a tím jej nechává ustavičně prodlévat u
jediného podstatného, totiž u dobrého vůbec, vcelku. I když nevíme, co to
pozitivně je, může toto
jako
snaha o jedno podstatné a odmítnutí všeho, co je toliko sekundární, zformovat a
zkoncentrovat celý život. A tak
se uskutečňuje sebeuskutečňováním, aktivní
skutečností duše. Člověk, který se domohl
, jinak se vystavuje nebezpečí, jinak se
bojí, a zase naopak nestrachuje, jiný je jeho poměr k božstvu, jiný je poměr k
sobě samému, jiný je i poměr k druhým v obci. Podle toho se jediná
láme v rozmanitost paprsků, v různost oněch
které naivnímu člověku nejprve padají do
očí.
Něco docela jiného
je tedy onanež to, co my ze svého moderního hlediska,
prostoupeného křesťanstvím i tam, kde se na ně již zapomíná, označujeme slovem
„ctnost" — za tímto termínem vyvstává pro nás vždy člověk nějak asketický,
nějak životně neplný: odpírání ve jménu života příštího a vyššího,
zásvětnictví. Tak viděl Sokrata Nietzsche. „Ctnost" v tomto smyslu stává
se snadno čímsi podezřelým; víme, jak např. měšťanská ctnost puritánů odbočila
v charakteristickou „askezi ve světě" moderního kapitalismu. Za asketickou
fasádou pak snadno kvetou a zrají velmi realistické zájmy. Sokratovská
je
naopak hledáním životní plnosti. Nikoli té plnosti, která se domnívá, že k ní
je zabořením do života bezprostřednosti a instinktů otevřena královská cesta,
nýbrž té, která ví o rozdílu mezi „býti" a „zdáti se". Proto Sokrates
není líčen Platónem nikdy jako člověk odříkavý, i když mluví o filosofování
jako o přípravě k smrti; zato však velmi často jako člověk, který dovede se
radovat s radujícími a který neodmítá žádný z darů života — ale který uprostřed
toho všeho je především ve svém centru, v centru, kolem něhož to všechno leží
jako periferie.
Sokratovým
filosofickým projektem se změnily poměry k sobě samému, k božstvu, k obci.
Sokrates znamená
smír božského s lidským, řešení problému theodiceje; neboť je-li od boha
uloženým posláním člověka dostihnout pak pravé bytí člověka nikdy neupadne v
disharmonii s pravým božským příkazem, pak člověk je zároveň v božském i
lidském světě, pak každou disharmonií je člověk vinen sám, bůh je ospravedlněn
na úrovni, která je samému člověku přístupná. A zároveň s tím nutno ovšem říci,
že Sokratem, jak dobře viděl Nietzsche, končí tragédie. Neboť spočívá-li
tragédie v tom, že člověk při všem vyspívání mravním, ideálním, přichází do konfliktu
s jinými mravními silami, a to tak radikálně, že mu nezbývá žádného východiska,
že tedy právě lidská velikost vede do katastrofy, pak Sokrates je učitelem
netragična, učitelem harmonie.
Tak jako jednou z
orientačních os života je poměr k božskému, je jí rovněž poměr k obci, tj. k
druhým občanům. Jako „správný" poměr k božskému je dán tou stránkou kterou
nazýváme zbožnost, je „správný" poměr (tj. poměr skutečné
občanů
k sobě navzájem spravedlnost.
Přebývání u posledního cíle člověka je blaženost. Je
tedy Sokratova životní moudrost konečně naukou blaženosti,Učí člověka, jak být šťasten.
Vulgární štěstí je
bezprostřední štěstí. Ale náš život sám, ukazuje jednou Sokrates u Platóna, není
zařízen tak, aby nám bezprostřední slast stačila, často jí litujeme a mrzí
nás, že jsme se libostí dali přemoci; již to samo ukazuje, že bezprostřednost
není vše a že sám život našich slastí, kalkul požitku, předpokládá její
překročení. Již to samo ukazuje, že slast není tím samozřejmě legitimovaným
životním cílem, za který zprvu tak ráda se vydává a za jaký ji vulgární
pochopení má. Pravá blaženost, která
není bezprostřední slast, nýbrž je výsledkem procesu mravního, je sama starost
o duši.
Jinými slovy,
štěstí podle Sokrata není možno vůbec potkat. Ale hledajícímu nemůže štěstí
uniknout; přitom však nesmí, nemůže jít za ním, za štěstím, poněvadž štěstí
není svou podstatou žádný cíl. Proto může Sokrates říci, že je pevně
přesvědčen, že ušlechtilému muži se nemůže přihodit nic zlého; proto osud na
pohled nejtragičtější nemůže být pro něho neštěstím.
Daimonion –
vnútorný hlas Sokratov, ktorý má každý svoj vlastný – je zároveň hlasom boha v
človeku, jeho vnútorným božským hlasom.